Halaman

Ahad, 10 Julai 2011

PERKEMBANGAN PESAT OTAK JANIN

Ibu hamil perlu meneruskan diet yang seimbang sewaktu hamil kerana pada ketika ini perkembangan pesat sedang berlaku pada janin.
Boleh dikatakan, separuh daripada penambahan berat badan ibu sewaktu hamil berlaku pada bulan ke-6 dan ke-7. Ibu hamil yang mengalami kekurangan nutrient pada usia kehamilan ini, boleh menjejaskan kandungannya. Keperluan nutrient pada trimester kedua dan ketiga perlu diberi perhatian kerana ia mempunyai kaitan yang rapat terhadap perkembangan otak janin. Pada usia kehamilan 15-20 minggu, otak janin mengalami pertumbuhan yang amat pesat. Sewaktu kehamilan minggu ke30 hingga bayi berusia 18 bulan, otaknya akan mengalami fasa pertumbuhan pesat yang kedua. Ibu yang hamil pada trimester kedua dan ketiga, memerlukan lebih nutrien penting berbanding trimester pertama.
Antaranya ialah :

1. Kalori
Tubuh memerlukan tambahan 285 kalori setiap hari dibandingkan waktu sebelum hamil. Ketika trimester ke-2, berat badan akan meningkat setengah kg setiap minggu. Pada akhir bulan kehamilan, pengambilan karbohidrat (50-60 peratus daripada jumlah kalori) diperlukan supaya ibu bertenaga untuk proses bersalin.

2. Protein


Penting untuk pertumbuhan janin dan plasenta bagi memenuhi keperluan bekalan darah merah. Keperluan protein boleh didapati daripada sumber haiwan seperti daging, ikan,telur dan tumbuhan seperti tempe, tauhu dan kekacang.

3. DHA- Docosahexaenoic Acid


Ibu hamil perlukan DHA yang berterusan sepanjang tempoh kehamilan untuk janin dan paling kritikal pada trimester ketiga. DHA biasanya diperoleh dari ikan seperti ikan salmon, hering, tuna dan mackerel. Elakkan daripada menggoreng atau masak lama. Cara terbaik ialah dengan mengukus. Selain daripada itu, rumpai laut seperti spirulina, bayam kacang soya dan kekacang merupakan sumber terbaik.

4. Zat Besi
Zat besi penting dalam pembinaan darah. Tanpa zat besi, sel-sel darah merah akan kekurangan haemoglobin. Kekurangan darah ini akan member kesan buruk kepada ibu dan janin. Sumber terbaik zat besi berasaskan makanan adalah hati ayam dan lembu, tiram, kerang, dan daging tanpa lemak. Kacang dan sayur segar turut merupakan sumber zat besi yang baik.

5. Asid Folik


Bahan ini adalah untuk perkembangan sistem saraf bayi terutama dalam beberapa minggu pertama. Maka adalah penting untuk mendapatkan bekalan asid folik yang mencukupi. Sayur-sayuran hijau gelap seperti brokoli dan bayam merupakan sumber baik bagi asid folik. Sebaiknya sayur-sayuran ini dikukus atau dimakan mentah untuk mengekalkan vitaminnya.

6. Kalsium


Zat makanan ini penting untuk memastikan perkembangan tulang yang sihat dan asas gigi yang kuat. Kita akan memerlukan kmira-kira 2 kali ganda kalsium berbanding sebelum kehamilan. Sumber yang baik bagi zat ini termasuk keju, susu, dadih, ikan bilis dan sayuran berdaun hijau.

7. Vitamin B6
Pada trimester ketiga, tubuh ibu hamil memerlukan lebih banyak vitamin B6, dibandingkan sebelum hamil. Ini diperlukan untuk membentuk protein daripada asod amino, darah merah, saraf otak, dan otot-otot tubuh. Makanan yang kaya dengan vitamin B6 ini ialah ikan dan jangan lupa mengambil sumber omega -3 yang banyak terkandung dalam daging ikan tuna dan salmon. Omega-3 ini penting pada perkembangan otak dan retina bayi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...