Halaman

Jumaat, 15 Julai 2011

TAHUKAH ANDA?

Tidur Mesti Cukup

Kanak-kanak prasekolah yang tidur kurang daripada 10 jam sehari lebih berisiko mengalami masalah perilaku berbanding kanak-kanak yang tidur secukupnya. Menurut kajian yang telah dijalankan mendapati kanak-kanak yang kurang tidur adalah 25% lebih berpeluang mengalami masalah sikap. Jadi, jika anak anda tidak cukup tidur pada waktu malam, pastikan dia tidur pada waktu siang untuk membantunya mendapat tidur yang cukup.

Cukup atau Tidak?

Jika bayi anda membuang air kecil (dengan air kencing yang berwarna cerah) dan membuang air besar (dengan najis ang bewarna kuning terang) sekurang-kurangnya 5 hingga 7 kali sehari, ini menandakan bahawa si manja mendapat susu yang mencukupi.

Susu Ibu

Susu ibu boleh disimpan dalam peti sejuk (di bawah peti sejuk beku) selama 3 hari (72 jam) dan dalam peti sejuk beku (-20 darjah celcius) selama setahun.

Suasana Di Rumah Mempengaruhi Tingkah Laku Anak

Saiz keluarga mempengaruhi tingkah laku dan sikap kanak-kanak. Contohnya anak tunggal yang biasanya mendapat layanan yang lebih daripada ibubapa, mengharapkan orang lain juga member layanan yang istimewa kepadanya. Jika tidak, dia akan cepat marah dan benci pada orang yang kurang member perhatian istimewa kepadanya.
Tingkah laku sosial dan sikap yang ditunjukkan kanak-kanak boleh membayangkan bentuk layanan yang diterima di rumah. Kanak-kanak yang mendapat layanan yang baik dan sempurna akan bersikap demikian juga dengan orang luar. Oleh itu perhubungan dengan ahli keluarga boleh membentuk sikap kanak-kanak terhadap orang luar. Sebaiknya jikalau kanak-kanak itu tidak mempunyai hubungan yang baik dengan ibu bapanya, dia akan mempunyai sikap yang tidak baik juga terhadap orang luar.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...