Halaman

Sabtu, 2 Julai 2011

KAEDAH ATASI MASALAH PENYUSUAN


Ramai ibu menyusu mengalami kesukaran sewaktu menyusukan bayi. Namun masalah ini dapat diatasi. Kekurangan maklumat serta sokongan dari orang terdekat menyebabkan ibu mengalah dan putus asa untuk terus menyusukan bayi. Di sini ada beberapa kaedah untuk mengatasi masalah ini untuk dikongsi bersama.

Puting Sakit & Merekah

Bagi mengatasi masalah ini anda digalakkan :
 Setiap kali berasa sakit tuam tuala panas atau balutan ketulan ais pada putting.
 Biarkan putting terdedah. Jika boleh dedahkan payu dara pada cahaya matahari beberapa minit setiap hari.
 Sewaktu putting sakit dan merekah elakkan menyapu krim atau losyen payu dara.
 Jangan sesekali membersihkan putting payu dara dengan sabun
 Perah sedikit susu secara manual dan sapukan pada putting dan biarkannya kering dengan sendiri.
 Mulakan menyusu dengan putting yang kurang sakit. Apabila susu mula keluar, tukar kepada puting berikutnya.


Bengkak Susu atau mastitis

Ini adalah satu lagi masalah biasa yang berlaku ketika menyusu. Hal ini terjadi apabila satu atau lebih saluran susu tersumbat. Keadaan ini boleh menyebabkan ibu demam. Antara punca berlaku masalah ini ialah bayi tidak menyusu dalam kedaan yang betul atau ibu memakai baju dalam yang ketat dan mempunyai dawai penyokong. Penyelesaiannya ialah tuam payu dara dengan air suam dan urut perlahan-lahan. Setelah itu susukan bayi pada bahagian payu dara yang bengkak. Kesakitan akan terasa, namun ibu perlu bertenang dan teruskan menyusu dalam jangkamasa yang lebih panjang. Ini secara tidak langsung akan mengurangkan masalah bengkak susu.

Tidak Cukup Susu

Kadangkala ibu beranggapan pengaliran susunya kurang dan tidak mencukupi untuk bayi. Jika ibu rasa susunya kurang, masalah tersebut boleh diatasi dengan:
 Menyusu dengan lebih kerap. Amalan ini secara tidak langsung akan merangsang pengaliran susu menjadi lebih banyak.
 Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang
 Jika susu tetap kurang, berikan susu tambahan (hanya untuk waktu kecemasan sahaja) menggunakan sudu, cawan atau penitis ubat. Ibu perlu menyusu sekurang-kurang dua jam sekali dan berikan susu tambahan selepas penyusuan kali kedua.

Puting rata atau tenggelam

Ibu yang mempunyai puting rata atau tenggelam masih boleh menyusu kerana yang penting mulut dan gusi mesti mencakupi aerola. Akan tetapi terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan untuk memastikan puting tersembul keluar. Antaranya ialah :

 Kaedah cubitan aerola iaitu dengan memicit aerola menggunakan ibujari dan telunjuk. Teknik ini akan membantu puting menonjol secara normal.
 Memakai baju dalam yang telah dipotong kecil dibahagian hujungnya. Lama kelamaan puting akan keluar dengan sendirinya. Seelok-eloknya pakai baju dalam yang sebegini setiap hari.
 Menggunakan dua picagari dan tiub kecil dan menyambungkan tiub diantara dua picagari. Salah satu picagari diletakkan pada payu dara dan satu lagi picagari digunakan untuk menyedut udara. Ulangi beberapa kali setipa hari.

Susu Meleleh

Masalah susu meleleh adalah disebabkan payu dara penuh dengan susu. Untuk menghentikan lelehan ini anda perlu :
 Tekan tapak tangan anda pada puting antara seminit hingga dua minit.
 Gunakan lapisan kain yang bersih atau sapu tangan untuk diletakkan di dalam baju dalam anda. Tukar kain tersebut setiap kali ia lembab.
 Anda juga boleh mencegah masalah ini dengan memerah susu dengan lebih kerap.

Susu Kelihatan Lebih Cair

Cara terbaik mengatasi masalah ini ialah dengan memberikan susu sebelah payu dara sahaja setiap kali menyusu. Cara ini dapat memastikan bayi menerima semua peringkat susu ibu iaitu susu pertama (bewarna seperti air biasa iaitu menghilangkan dahaga. Pertengahan (mengandungi banyak khasiat protein) dan akhir (kelihatan lebih pekat kerana kaya dengan khasiat lemak). Dalam pada itu cara ini juga dapat membantu bayi yang kurang berat badan menambahkan berat badannya.

Susu Mengalir Pantas

Bayi mungkin tersedak kerana susu mengalir terlalu pantas. Anda boleh melakukan perkara berikut :
 Hentikan penyusuan selama seminit. Apabila pengaliran susu semakin perlahan, masukkan semula puting ke mulut bayi.
 Perah susu terlebih dahulu bagi mengeluarkan pengaliran susu yang pantas sebelum menyusu bayi.
 Menyusu dalam keadaan berbaring dan meletakkan bayi di atas dada. Keadaan ini menyebabkan bayi menghisap melawan arah gravity, jadi pengaliran susu naik ke atas menjadi agak lambat berbanting pengusuan secara duduk.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...