Halaman

Isnin, 27 Jun 2011

ADUH! Sakitnya!

Kebanyakan kanak-kanak menderita kesakitan akibat gigitan serangga ataupun binatang peliharaan pada satu-satu masa. Jadi kita sebagai ibubapa jangan memandang gigitan ini enteng. Kita harus mengetahui cara yang betul untuk menguruskannya dan bilakah masa yang terbaik untuk mendapatkan perubatan.

Gigitan Serangga dan Sengatan

Sengatan tebuan amat menyakitkan dan ada kes boleh menyebabkan alergi. Gigitan nyamuk adalah tidak serius sehinggalah berkemungkinan mempunyai risiko penyakit malaria. Walaubagaimanapun ia boleh menyebabkan kegatalan serta boleh dijangkiti kuman jika anak menggaru. Begitu juga jika agas atau kutu menggigit. Lebih serius lagi, gigitan daripada lalat betina boleh menyebabkan kekotoran kepada sesiapa sahaja terutama kanak-kanak.

• Apa Yang Perlu Dilakukan
Gunakan krim antihistamin apabila terkena sengatan tebuan atau lebah. Jika sengatan menjadi lebih besar dan teruk, berjumpalah dengan doctor. Jika anak berasa pening, pengsan dan sesak nafas. Terus ke bilik KECEMASAN.

Gigitan agas dan nyamuk akan kelihatan merah dan gatal. Letakkan krim antihistamin atau susu pada tempat gigitan tadi.


Gigitan kutu selalu terjadi pada lengan dan kaki. Ia menjadikan kulit gatal dan merah dan bertanda. Losyen kalamin atau krim kamomil untuk melegakan kegatalan. Gigitan lalat betina pula menyebabkan kegatalan bertambah besar dan menyebabkan kesakitan beberapa jam.

Gigitan Binatang

Akan menyebabkan kulit melecet atau tanda merah. Kadangkala menyebabkan isi terkoyak dan cedera. Simptom yang tipikal adalah pendarahan dan radang serta bengkak pada kulit.

• Apa Yang Perlu Dilakukan
Jauhkan binatang tersebut dari anak anda dengan selamat. Jika luka tersebut tidak begitu dalam, basuh dengan lembut bahagian yang terluka dengan sedikit sabun dan air. Lapkan sehingga kering dan tutup dengan plaster. Jika pendarahan berlaku dengan banyak gunakan kain kasa untuk menutup luka dan memperlahankan pengaliran darah. Berhati-hati semasa membalut luka dan pastikan dilekat dengan kemas. Dinasihatkan diberikan paracetamol bayi untuk melegakan kesakitan.

Bilakah Masa Untuk Berjumpa Doktor

Jika luka dan pendarahan yang begitu teruk, bawalah anak ke wad kecemasan. Walaupun luka kecil, bawalah anak berjumpa doctor bimbang jangkitan bacteria daripada mulut binatang ataupun jangkitan yang lebih serius seperti kancing gigi atau penyakit anjing gila.
Jika anak belum mendapat suntikan kancing gigi, ubatan yang berkaitan mungkin akan diberi.

Gigitan Ular


Sesetengah orang menyimpan ular sebagai binatang peliharaan. Terdapat banyak sepsis ular yang berbisa di banyak tempat yang mungkin anak kita hadapi ketika bermain di luar atau di dalam rumah.

Apa Yang Perlu Dilakukan

Telefon segera ambulan atau hantar anak ke hospital terdekat. Biarkan dia bertenang. Jangan cuba menyedut keluar bias racun ular tadi tetapi basuhlah tempat yang dipatuk dengan sabun dan air. Balut lah menggunakan pembalut luka antara 5-10cm di atas paras gigitan, ia akan memperlahankan pengaliran racun ke seluruh badan. Pastikan ikatan tidak terlalu ketat

Cakaran Daripada Binatang Peliharaan Anda

Binatang peliharan yang paling baik dengan kita tidak mustahil akan menyerang! Kucing dan arnab mempunyai kuku yang panjang boleh memberikan cakaran yang amat kuat.

Apa Yang Perlu Dilakukan


Basuh tempat cakaran dengan air bersih. Gunakan kapas untuk mengelap darah jika ada dan jika berlaku pendarahan, balut luka dengan sapu tangan bersih. Gunakan antiseptic untuk membersihkan luka. Tukar balutan setiap hari agar bebas dari kuman.

Jika anak mempunyai symptom demam akibat cakaran kucing (demam, bengkak pada kalenjar dan kesakitan pada tulang-tulang) berjumpalah dengan doctor.

AMARAN!
Dalam kebanyak kes, anjing boleh memindahkan virus hidrofobia yang di bawa oleh air liur melalui gigitan. Ingatlah bahawa sesetengah binatang seperti monyet, tidak memperlihatkan sebarang symptom yang luar biasa. Rawatan adalah salah satu vaksin kepada kanak-kan

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...