Halaman

Rabu, 15 Jun 2011

KHASIAT BUAH-BUAHAN UNTUK SI KECIL

OREN
Buah sitrus yang dikenali kerana mengandungi banyak vitamin C. Kulit dan kulit bahagian dalam oren kaya dengan pectin (sejenis gentian larut) dan flavanoid yang bertanggungjawab mengekalkan reputasi buah oren untuk mencegah selsema.


MANGGA
Jus buah mangga dikatakan mengandungi khasiat yang tinggi dan berkesan untuk mengubati pelbagai penyakit. Di samping itu buah ini kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium dan magnesium serta vitamin A dan C yang amat diperlukan untuk tumbesaran si kecil.




KURMA
Buah yang mempunyai khasiat paling tinggi untuk diberikan kepada anak. Mengandungi protein, serat, glukos, vitamin A dan C, sodium dan potassium. Kurma amat baik diambil oleh kanak-kanak bagi membantu proses tumbesaran serta membentuk otak yang sihat selain berperanan dalam membentuk darah dan sum sum tulang.

PISANG
Kaya dengan vitamin A dan C, kalsium, fosforus, postasium, dan zat besi. Di samping itu , ia turut mengandungi kromium, sejenis bahan yang merangsang aktiviti enzim dalam metabolisme glukos yang penting untuk membekalkan tenaga dalam badan. Pisang juga dapat membantu masalah sembelit, menyihatkan jantung, sistem saraf dan buah pinggang si kecil.



TEMBIKAI
Buah ini kaya dengan zat besi, kalium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A dan C, asid folik dan zink yang baik untuk perkembangan anak. Jus tembikai dapat menyembuhkan demam dan masalah kembung perut dikalangan anak-anak.


BETIK
Merupakan buah berkhasiat membantu proses penghadaman dan elakkan sembelit. Kandungan karotena di dalam buah betik baik untuk mata serta menyembuh luka dengan segera.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...