Halaman

Sabtu, 18 Jun 2011

TIP BERCERAI SUSU


Bagi ibu-ibu menceraikan susu terutama bayi yang menyusukan badan amat merisaukan. Tangisan anak yang mengujakan membuatkan hati seorang ibu tidak sampai hati, lalu proses penceraian susu tidak menjadi. Ini mungkin memberikan sedikit tekanan bagi para ibu. Cuba beberapa tips ini :

 Wujudkan masa makan yang rileks dan tenang bagi anda dan bayi. Pilih waktu makan yang sesuai seperti selepas bayi bangun tidur atau tengahari.

 Biarkan bayi bermain dengan makanan dalam mulutnya. Ini akan membantunya membiasakan dengan sudu dan rasa makanan.
 Mulakan dengan jumlah makanan yang sedikit sahaja iaitu hanya satu atau dua sudu kecil sahaja.

 Perkenalkan makanan ringan yang berkhasiat dari usia 6 bulan ke atas dan pastikan bayi mendapat keperluan zat besi dan protein yang cukup setiap hari.

 Pelbagaikan jenis makanan bayi anda untuk mengelakkan bayi bosan dengan menu yang sama setiap hari dan juga untuk memastikannya mendapat nutrient daripada sumber yang berlainan.

Perlu di elakkan.



• Memberikan bayi makanan pejal terlalu awal kerana buah pinggang dan system penghadamannya belum cukup matang sehingga ia berusia 1 tahun.

• Campurkan garam dan gula ke dalam makanannya. Rasa tawar tidak menjadi masalah kepadanya melainkan jika ia telah dibiasakan dengan makanan manis atau masin.

• Membiarkan bayi makan bersendirian kerana risiko tercekik sentiasa wujud.

• Memaksa bayi makan jika dia tidak berminat. Selera makannya berubah dari hari ke hari. Dia akan memberikan isyarat tidak mahu makan dengan memusingkan kepalanya, menolak sudu yang berisi makanan atau enggan membuka mulut.

• Menggunakan semula makanan yang tidak habis kerana khuatir bayi akan memdapat masalah keracunan makanan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...